سرزمين پارسيان

فرهنگ و گذشته آريایی

به نام پرودگار

 

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893237524180.jpg

 

 

رنگ‌های چشم‌نواز:دانشمندان فضایی اعتقاد دارند که لکه‌های خورشیدی اخیر حداقل دو توده از ذرات باردار –موسوم به فوران‌های تاج خورشیدی یا CMEs- را به سوی زمین روانه کرده‌اند که این چشم‌اندازهای درخشان را به وجود آورده است. شفق‌های شمالی به شکل رقص‌های زیبای نورانی از نواحی قطبی تا سمت کانادا و مناطق شمالی آمریکا دیده می‌شوند.

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893254372209.jpgنمایش ممتاز آسمانی:تصویر این شفق رنگارنگ بر فراز دریاچه سوپریور ایالت میشیگان آمریکا ثبت شده است. در حالی‌که طوفان‌های خورشیدی اخیر در عرض‌های جغرافیایی جنوبی‌تر نمایش‌های خیره‌کننده‌ای را به راه انداختند، اغتشاشات ژئومغناطیسی آنها به اندازه کافی قدرتمند نبود که بتواند باعث اختلالات رادیویی گاه و بیگاه در عرض‌های جغرافیایی بالاتر شود.

با این وجود، دانشمندان هشدار می‌دهند که با اوج گرفتن فعالیت‌های خورشیدی و رخ دادن طوفان‌های شدیدتر، خطوط هواپیمایی مجبور خواهند شد تا مسیر پروازهای قطبی خود را تغییر دهند و همچنین احتمال دارد که اغتشاشاتی در تجهیزات زمینی و فضایی ایجاد شود.

علاوه بر برانگیختن مولکوهای جو و ایجاد شفق، فوران‌های تاج خورشد می‌توانند به لوازم الکترونیکی که ما برای بسیاری از کارها به آنها متکی هستیم (از ماهواره‌ها گرفته تا شبکه‌های برق‌رسانی) انرژی زیادی تزریق کند و باعث از کار افتادن آنها شود. در نتیجه با نظارت و مطالعه خورشید و فوران‌های تاج خورشیدی می توان خطرات تهدید کننده این تجهیزات را ارزیابی، و متناسب با آنها برنامه‌ریزی کرد.

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893263264225.jpgبه رنگ ارغوان:شفق‌های آبی، بنفش و ارغوانی همچون پرده‌ای در آسمان بالای هاچینسون در مینه‌سوتا آمریکا به اهتزاز در آمده‌اند. رنگ شفق قطبی به این بستگی دارد که کدامیک از گازهای موجود در جو توسط ذرات خورشیدی برانگیخته می‌شوند. متداول‌ترین شفق‌های قطبی به رنگ سبز هستند که توسط برانگیخته شدن اتم‌های اکسیژن بالاتر از ارتفاع 100 کیلومتری سطح زمین ایجاد می‌شوند.

زمانی‌که بادهای خورشیدی میدان مغناطیسی زمین را می‌شویند، ذرات باردار به اعماق جو نفوذ می‌کنند و اتم‌های نیتروژن واقع در ارتفاعات پایین‌تر را برانگیخته می‌کنند و نورهای نادرتر صورتی-بنفش را ایجاد می‌کنند.

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893536420705.jpgمه کهکشانی: در این تصویر که در میشیگان شمالی گرفته شده است، به نظر می‌رسد که نور بنفش در کهکشان راه شیری پخش شده است. شفق‌های قطبی اغلب به کمرنگی نور ستارگان است که باعث نامرئی شدن آنها در نزدیکی شهرهایی با آلودگی نوری می‌شود. برای مشاهده نمایش‌های آسمانی کم نورتر، متخصصان شرایط فضایی پیشنهاد می‌کنند که با رفتن به مناطق حومه شهر، حوالی نیمه‌شب که آسمان تاریک‌ترین وضعیت خود را را دارد به سمت افق‌های شمالی خیره شد.

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893545312720.jpgآسمان قهوه‌ای سوخته: این تصویر نوار طلایی‌رنگ شفق قطبی را نشان می‌دهد که مشغول رقص بر فراز رودخانه اورتی در مناطق جنوبی نیوزیلند است. به لطف ماهواره‌های نظارتی خورشیدی که اکنون در مدار قرار دارند، تعقیب‌کنندگان شفق‌های قطبی می‌توانند چند روز زودتر از هشدار در راه بودن طوفان خورشیدی آگاه شوند. برای مثال و در خصوص طوفان خورشیدی اخیر، استفان واس که بیش از یک دهه است به عکس‌برداری از شفق در نیمکره جنوبی زمین مشغول است، قبل از زمان اوج این شفق‌ها به خوبی برای شکار آنها آماده بود.

وی در توضیح عکس‌های خود به نشنال جئوگرافیک می‌گوید: «سه تا چهار ساعت اول پس از تاریکی شب 17 ژوئن / 28 مرداد تنها یک قوس کمرنگ در افق جنوبی دیده می‌شد. با این وجود، حوالی ساعت 11:15 شب به وقت محلی شفق قطبی به صورت ترکیبی از پرتوهای عمودی و پرده‌های مواج خود را در آسمان نشان داد، رخدادی زیبا که نزدیک به 1 ساعت طول کشید.»

http://khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/2-4-1391/IMAGE634759893245948195.jpg

نیزه‌های درخشان: نیزه‌های سبز و صورتی نور قلب تیره آسمان را بر فراز مناطق جنوبی نیوزیلند در می‌نوردد. زمانی‌که ذرات خورشیدی به زمین می‌رسند، به سمت قطبین زمین هدایت می‌شوند و به طور هم‌زمان شفق شمالی موسوم به Aurora Borealis و شفق جنوبی موسوم به Aurora Australis را ایجاد می‌کنند. شفق‌های قطبی اخیر در حد اعلای خود قرار داشتند، زیرا هم اینک خورشید به بیشینه فعالیتش در چرخه 11 ساله نوسانات مغناطیسی خود رسیده است.

طوفان خورشیدی شدید و منحصربه‌فرد هفته قبل باعث ایجاد شفق‌های رنگارنگ و چشم‌نوازی بر روی زمین شد. رنگ‌های زیبایی که عکاسان نشنال جئوگرافیک آنها را به تصویر کشیده که در بالا آنها را مشاهده نمودید.

شفق قطبی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند و به ارتفاعات پایین‌تر و محدوده جو زمین نفوذ می‌کنند. برخورد این ذرات با مولکول‌های موجود در جو زمین باعث انتقال انرژی به آنها و درخشیدن مولکول‌های جو می‌شود. اوایل هفته گذشته یکی از نواحی فعال لکه‌های خورشیدی رو به سمت زمین قرار گرفت و فوران کرد. بزرگی این لکه‌ها به اندازه‌ای است که مایک سولونتی، اخترشناس مرکز آلدر پلنتاریوم در شیکاگو می‌گوید: «ناحیه فعال خورشیدی یک ناحیه حقیقتا بزرگ است. بزرگی این لکه‌ها به حدی است که برای کسانی که گذر اخیر سیاره ناهید را از مقابل خورشید تماشا کردند، شناسایی آن به راحتی آب خوردن است.»

نگار شده در برچسب:شفق هاي رنگارنگ, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

شب گذشته، در ارتفاع 82 کیلومتری سطح زمین که مرز جو زمین و فضا محسوب می‌شود، پرتوهای خورشید به توده‌ای از ابرهای یخی نوکتیلوسنت برخورد و پدیده‌ای زیبا با نور آبی مانند رعدوبرق را بر فراز آسمان اسکاتلند ایجاد کرد.

این پدیده معمولا در عرض‌های جغرافیایی نزدیک به مدار قطبی و در هفته اول تیرماه بهتر دیده می‌شود. کافی است بین 30 تا 60 دقیقه پس از غروب به آسمان غربی بنگرید. در این شرایط، زاویه تابش خورشید طوری است که بهترین بازتاب را از ابرهای مرتفع جو زمین ایجاد می‌کند و شما می‌توانید شاهد این ابرهای خوش‌رنگ باشید.

نگار شده در برچسب:شب تاب هاي آسمان, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

 

 

بابک امین‌تفرشی، عکاس شناخته‌شده ایرانی و مدیر برنامه TWAN این تصویر زیبا را از درخشش شفق قطبی بر فراز روستایی در لپلند سوئد ثبت کرده و آن را Dancing Queen نامیده است.

شفق قطبی وقتی اتفاق می‌افتد که یون‌های پرانرژی موجود در طوفان خورشیدی در میدان مغناطیسی زمین منحرف شده و در نزدیکی نواحی قطبی به نزدیکی جو برسند. برخورد این ذرات پرانرژی با مولکول‌های اکسیژن و نیتروژن سبب برانگیخته‌شدن الکترون‌های این مولکول‌ها می‌شود و برگشتن این الکترون‌ها به ترازهای اصلی، موجب گسیل پرتوهای نور مرئی می‌شود. اغلب این پرتوهای مریی در طول‌موج 558 نانومتر (هر نانومتر یک‌میلیاردیم متر یا 10 به توان منفی 9 متر است) که متناظر با نور سبز است، منتشر می‌شوند و دلیل آن، برانگیختگی اتم‌های اکسیژن در لایه های فوقانی جو است. پرتوهای سرخ‌رنگ که در طول‌موج 630نانومتر منتشر می‌شوند، در اثر برانگیختگی اتم‌های نیتروژن گسیل می‌شوند.
شایان ذکر است که این تصویر در اواخر اسفندماه گذشته گرفته شده و به همین دلیل، آسمان کاملا تاریک دیده می‌شود. در حال حاضر، آفتاب در نواحی شمالی سوئد اصلا غروب نمی‌کند یا مدت‌زمان کمی را زیر افق می‌رود و آسمان در تمام 24 ساعت روشن و در وضعیت گرگ‌ومیش (فلق و شفق) قرار دارد.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183361396759.jpg

 

 

درخشش شمالگان:مشهورترین نمایش نورپردازی طبیعت در این تصویر، بر فراز منطقه لانگیربین نروژ و در درخشش ماه کامل در آسمان به تصویر کشیده شده است. این بازی خیره‌کننده نور که در منطقه قطب شمال با نام شفق شمالی (Aurora Borealis) خوانده می‌شود، زمانی‌که در عرض‌های جغرافیایی نزدیک قطب جنوب رخ می‌دهد به نام شفق جنوبی (Aurora Australis) نامیده می‌شود. این پدیده طبیعی که ناشی از برخورد ذرات خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین است، علاوه بر سیاره ما در مشتری، زحل، اورانوس و نپتون نیز مشاهده می‌شود.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767031412558689.jpgستارگان معلق: از دید یک رصدخانه نیوزلندی، این طور به نظر می رسد که خوشه ستاره‌ای جوان NGC 6193 (مرکز تصویر) در میان سحابی NGC 6188 معلق است؛ سحابی که خود نیز مملو از هزاران ستاره رنگی و کم‌نورتر است. سحابی NGC 6188 یک سحابی گسیلشی (نشری) عظیم در فاصله 4 هزار سال نوری از زمین است که در صورت فلکی آتشدان (Ara) قرار دارد.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183386668803.jpgغبار ستاره‌ای:بر بالای قله کلیمانجارو، بازوی کهکشان راه شیری آسمان پوشیده از غبار ستاره‌ای را می‌شکافد. این تصویر زیبا در نزدیکی شهر موشی در کوهپایه‌های جنوبی کلیمانجارو گرفته شده است. لکه تقریبا شیری‌رنگ کوچک‌تر سمت چپ تصویر ابر ماژلانی کوچک است؛ کهکشانی کوتوله در فاصله 300هزار سال‌نوری از زمین که خانه میلیون‌ها ستاره است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767031438766735.jpgکهکشان کوتوله: در فقدان بازوهای فراگیر همانند کهکشان راه شیری، کهکشان کوتوله DDO 82 (که در عکس‌های اخیر تلسکوپ فضایی هابل به تصویر کشیده شده است) شبیه ابری از بخار به نظر می‌رسد. در فاصله 13 میلیون سال نوری از زمین و در صورت فلکی دب اکبر، کهکشان DDO 82 جزو کهکشان‌های مارپیچی ماژلانی به شمار می‌رود.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183886337681.jpgمهد کودک ستاره‌ای:این تصویر سرشار از نور صورتی‌رنگ بهترین تصویر تهیه شده تا به امروز از یک مهد کودک ستاره‌ای زنده است که با نام سحابی NGC 6357 شناخته می‌شود. این تصویر به تازگی منتشر شده در نور مرئی، توسط تلسکوپ خیلی بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) واقع در شیلی تهیه شده است.

نوارهای رنگی نشان دهنده درخشش گاز و غبار هستند، در حالی که نقاط آبی و سفید ستارگان داغ جوانی را نشان می‌دهند که درون این سحابی می‌درخشند. سحابیNGC 6357 که به دلیل شکل‌های خیال‌انگیز یک جمجه و کبوتر که در تصاویر فروسرخ این ابر کیهانی دیده می‌شود به نام سحابی «جنگ و صلح» نیز شناخته می‌شود، در صورت فلکی عقرب و در فاصله 8 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183869333651.jpgزمین پویا: این نمایش افلاک‌نما جدید ناسا به نام «زمین پویا: سیاحت موتور آب و هوایی زمین» ذرات خورشیدی را نشان می‌دهد که چگونه وقتی‌که به سرعت مشغول عبور از اطراف میدان مغناطیسی زمین هستند منحرف می‌شوند. این عکس فروان جرم تاج خورشید –انفجاری از ذرات باردار از جو بالایی خورشید- را در مقیاس کامل نشان می‌دهد.

زمانی‌که این ذرات به زمین می‌رسند، در اثر اندرکنش با مولکول‌های جو زمین شفق شمالی و جنوبی را ایجاد می‌کنند. در شرایط مناسب، فوران تاج خورشید می‌تواند طوفان‌های خورشیدی شدیدی را به راه اندازد که باعث صدمه ماهواره‌ها یا قطع خطوط برق می‌شود.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767031717071224.jpgدهانه میکی‌موس: مطمئنا شرکت دیزنی در سیاره عطارد پارک تفریحی باز نکرده است (البته هنوز!)، اما به گفته مسولان ناسا این دهانه‌های برخوردی سطح عطارد -که در تصاویر اخیر فضاپیمای مسنجر از سطح این سیاره تهیه شده است- شباهت عجیبی به شخصیت کارتونی میکی‌موس دارد.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767031725807239.jpgزیبایی بی‌کران: در این تصویر که از آسمان کوئینزلند استرالیا گرفته شده است، زیبایی بی‌کران کهکشان راه شیری خودنمایی می‌کند؛ کهکشانی که فاصله انتها تا انتهای دیسک ستاره‌ای آن 120 هزار سال نوری است. عکاس این تصویر، راس بنینگ، می‌گوید: «این عکس به عنوان یک آزمایش گرفته شد، اما من از نتیجه بسیار خوشحالم.»

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183369820774.jpgتیله آبی: بسیاری از مردم عاشق تصویرهایی از زمین هستند که با عنوان «تیله آبی» معروف هستند. این تصویر یکی از همین تصویرها است که به دلیل آنکه مربوط به ناحیه قطب شمال است، شاید چندان با تصور همیشگی شما همخوانی نداشته باشد. با این وجود، علاوه بر ابرهای چرخان ضخیم سفیدرنگ که در عکس غالب هستند، گستردگی بیابان‌های یخ‌زده قطبی به خوبی نمایان است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/10-4-1391/IMAGE634767031430030720.jpgنمای باشکوه: در این تصویر ماهواره‌ای که بر فراز اقیانوس آرام گرفته شده است، پدیده نوری رنگین کمان مانندی مشاهده می‌شود که به شکوه خورشید (Glory) مشهور است. شکوه خورشید که معمولا به شکل حلقه‌های هم‌مرکز رنگی در جلو مه ظاهر می‌شوند، زمانی شکل می‌گیرند که قطرات آب درون ابرها نور خورشید را به سوی یک منبع نوری –که در این عکس خورشید است- پراکنده می‌کنند. واضح‌تریی شکوه خورشید زمانی شکل می‌گیرد که مشاهده‌گر به سمت پایین و به ابرهای نازکی با قطراتی به قطر 10 تا 30 میکرومتر نگاه کند.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183378088788.jpgجاسوس فضایی:در طی 15 ماه گذشته، فضاپیمای نظامی X-37B طی یک پرواز آزمایشی محرمانه مشغول پرواز بر بالای زمین بود. این تصویر فروسرخ که مربوط به یک فیلم ویدئویی است، فرود این شاتل روباتیک را در پایگاه نیروی هوایی واندربرگ در کالیفرنیا در روز سه‌شنبه به تصویر می‌کشد.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-4-1391/IMAGE634765183860597636.jpgشناور در هوا:این نمایش زنده تلویزیونی در شبکه تلویزیون دولتی چین، آخرین گام برداشته شده این کشور در راه رسیدن به ایستگاه فضایی سرنشین‌دار را به تصویر می‌کشد. فضانوردان چینی، لیو وانگ (چپ)، جینگ هایپنگ (راست) و لو یانگ (راست) درون ماژول مدارگرد آزمایشی این کشور به نام تیانگونگ 1 (به معنای کاخ آسمانی) شناور در هوا دیده می‌شوند.

لیو یانگ (راست) نخستین زن چینی است که به فضا می‌رود. به نقل از آژانس خبری دولتی چین، شینهوا، وی در این باره می‌گوید: «من احساس افتخار می‌کنم که به نیابت از صدها میلیون زن چینی به فضا پرواز می‌کنم.»

نگار شده در برچسب:ملكه رقصان آسمان, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

ساعت 18:52 سوم جولای به وقت جهانی (23:22 سیزدهم تیر)، ماه به حالت بدر کامل می‌رسد و 100درصد سطح آن روشن خواهد شد. دیوید هافمن این تصویر زیبا را از طلوع ماه، ساعاتی مانده به بدر کامل در آشلند اورگان ثبت کرد.

نگار شده در برچسب:تصويري از ماه كامل, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/13-4-1391/IMAGE634769369865873233.jpg

 

 

معدن گرسبرگ (Grasberg) در ارتفاع 4هزار متری کوه‌های پاپوای اندونزی با تولید سالانه بیش از 600هزار تن مس، حدود 60تن طلا و 175تن نقره، بزرگ‌ترین ذخیره طلای جهان و سومین معدن بزرگ مس در جهان است.

نگار شده در برچسب:بزرگ ترين معدن طلا, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 
http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197863956349.jpg

 

 

سحابی شعله: در ناحیه‌ای زاینده از گاز و غبار که در این عکس به تصویر کشیده شده است، چندین سحابی در حال درخشش هستند که سحابی شعله درخشان‌ترین و بزرگ‌ترین آنها است. این تصویر توسط کاوشگر نقشه‌برداری فروسرخ دید گسترده ناسا (WISE) گرفته شده است.
سحابی شعله در بخش شرقی صورت فلکی جبار (شکارچی) قرار دارد، مشهورترین صورت فلکی آسمان که در شب‌های زمستانی به آسانی قابل مشاهده است. قوس قرمز گوشه راست پایین عکس سحابی جبار (Orionis) است، بالاترین ستاره کمربند جبار که در یک سیستم ستاره‌ای کوتوله آبی در فاصله 1070 سال نوری از زمین واقع شده است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197893752402.jpgستون فقرات ماکیان: لکه قرمز و نقره‌ای-زرد عکس بالا در خط‌الراس DR21 واقع شده است، یک ساختار عظیم که در ناحیه‌ای به شدت فعال و زاینده موسوم به ماکیان X قرار دارد. این ناحیه در فاصله حدود 4500 سال نوری از زمین و در صورت فلکی ماکیان یا قو (دجاجه) قرار دارد. این تصویر از ترکیب سه نقشه تهیه شده توسط رصدخانه فضایی هرشل آژانس فضایی اروپا به دست آمده است.رنگ‌های قرمز ساختار ظریف ماده بین ستاره‌ای سرد را نشان می‌دهند که به شکل رشته‌هایی به سمت خط‌الراس اصلی همگرا می‌شوند. ناحیه‌های سفید ستارگان جدید و جوان را نشان می‌دهند، که در میان آنها چند ستاره پرجرم نیز مشاهده می‌شود. روی‌هم رفته، این تصویر نشان می‌دهد که همگرایی رشته‌ها روشی است که طبیعت برای شکل دادن خوشه‌های ستاره‌ای بزرگ با ستارگان پرجرم برگزیده است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197873004365.jpgموشک کیهانی: این منور کیهانی که شبیه آتش‌بازی شب‌های چهارشنبه سوری است، فورانی از گاز داغ است که توسط ستاره‌ای تازه متولد شده، در یک هسته چگال از ابر مولکول هیدروژن به بیرون پرتاب شده است. این تصویر ترکیبی که 3 جولای / 13 تیر منتشر شده و نام Herbig-Haro 110 را یدک می‌کشد، از تصاویر گرفته شده توسط دوربین پیشرفته نقشه‌برداری هابل در سال 1383 و 1384، و دوربین دید گسترده شماره 3 هابل در سال 2011 تهیه شده است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197401415537.jpgالان می‌بینی، دیگه نمی‌بینی: ستاره TYC 8241 2652 صفحه بقایای غباری خود را از دست داده است، که به گفته رصدخانه جمینی نشان دهنده این است که ستاره «ناگهان خاموش شده و با تمام مظاهر خود از بازی خارج شده است.» تنها چند سال قبل بود که به نظر می رسید این ستاره -که مشابه جوان خورشید ما محسوب می‌شد- یک منظومه ستاره‌ای در حال شکل‌گیری باشد. تصویر منتشر شده مجسم می‌کند که این ستاره بدون غبار اطراف آن ممکن است چگونه به نظر برسد. کارل ملیس که رهبری گروه مطالعه کننده این ستاره را بر عهده داشت می‌گوید: «مثل یک حقه قدیمی شعبده بازی است: تو الان چیزی را می‌بینی، و لحظه‌ای بعد دیگر آن را نمی‌بینی!»

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197882364382.jpgدهانه پروانه‌ای: این روکش بیرون ریخته (Ejecta Blanket) پروانه‌ای شکل –ناحیه‌ای که در اثر بیرون ریختن ذرات طی یک برخورد ایجاد می‌شود- یک دهانه برخوردی بزرگ را در منطقه ملاس دورسا مریخ احاطه کرده است. برای شکل‌گیری چنین روکش بیرون ریخته بزرگی، برخورد باید تحت زاویه‌ای اندک نسبت به سطح سیاره رخ دهد. اخترشناسان گمان می‌کنند که یخ زیرسطحی در منطقه وجود داشته است، و طی این برخورد ذوب یا تبخیر شده است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197373647488.jpgبه سوی خانه: در این تصویر زیبا، کپسول فضایی سایوز TMA-03M پیش از فرود در منطقه‌ای دور افتاده نزدیک ژزقازان قزاقستان در 1 جولای / 11 تیرماه، در حال عبور از میان ابرها مشاهده می‌شود. سه نفر از خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی که به عنوان بخشی از اعضای گروه سی‌ام و سی و یکم خدمت می‌کردند، با استفاده از این کپسول با موفقیت از ماموریت 6 ماهه خود به خانه بازگشتند.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197384723508.jpg

حباب ستاره‌ای: این تصویر خارق‌العاده که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده، یک ستاره درخشان را در حال منتشر کردن حبابی از گاز نشان می‌دهد. از آنجایی‌که این ستاره، به نام یو- شتر بهشتی (U Camelopardalis) ، به آخر عمر خود رسیده است، دچار کمبود سوخت شده و درنتیجه ستاره در وضعیتی ناپایدار قرار گرفته است. در نتیجه، هر چند هزار سال این ستاره سرفه‌ای از جنس گاز می‌کند (حبابی از گاز منتشر می‌کند) که به شکل پوسته‌ای تقریبا کروی در اطراف آن مشاهده می‌شود.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/16-4-1391/IMAGE634772197393147522.jpg

شب‌های جادویی: در این تصویر زیبا که عکاس نام زیبای «شب‌های جادویی لاپلند» را برای آن انتخاب کرده است، شفق‌های شمالی آسمان روستایی در مناطق کوچ‌نشین شمال سوئد را روشن کرده‌اند. شفق قطبی زمانی ایجاد می‌شود که ذرات باردار خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند. برخورد این ذرات با مولکول‌های موجود در جو زمین باعث انتقال انرژی به آنها و درخشیدن مولکول‌های جو می‌شود.

نگار شده در برچسب:تصاوير نجومي, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

ساعت 18:52 سوم جولای به وقت جهانی (23:22 سیزدهم تیر)، ماه به حالت بدر کامل می‌رسد و 100درصد سطح آن روشن خواهد شد. دیوید هافمن این تصویر زیبا را از طلوع ماه، ساعاتی مانده به بدر کامل در آشلند اورگان ثبت کرد.

نگار شده در برچسب:تصويري از ماه كامل, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

 

در بیابان بلک‌راک (به معنی صخره سیاه) در صحرای نوادا واقع در ایالات متحده، آبفشان‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که وجود مواد معدنی، جلبک‌ها و سیانوباکتری‌ها، این رنگ‌های شگفت‌انگیز را ایجاد کرده است.

نگار شده در برچسب:آبفشان نوادا, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

 

این نمای کم‌نظیر از زمین، بخش‌هایی از آمریکای جنوبی و جنوبگان را نشان می‌دهد. این تصویر توسط دوربین OSIRIS فضاپیمای روزتا و از فاصله 350هزار کیلومتری در نوامبر 2009/آبان 1388 گرفته شده است.

روزتا، فضاپیمایی است که آژانس فضایی اروپا برای بررسی دنباله‌دارها و بررسی ترکیبات آلی در آنها ارسال کرده است. هر پیکسل عکس متناظر با منطقه‌ای به قطر 6.5 کیلومتر روی زمین است.

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/22-4-1391/IMAGE634777069216208094.jpg
نگار شده در برچسب:هلال نازك زمين, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |
به نام پروردگار

 

 

سیارات خارجی منظومه شمسی حرکت جالبی به نام حرکت رجوعی یا برگشتی در آسمان انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد سیاره ناگهان متوقف شده، برمی‌گردد، باز توقف می‌کند و دوباره به مسیر اصلی خود بازمی‌گردد.

این حرکت فقط در اجرام خارجی منظومه شمسی (سیارات مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون و دیگر اجرامی که خارج از مدار زمین قرار دارند) دیده می‌شود و دلیل آن، سرعت نسبی در حرکت دورانی است. دو خودرو را در پیستی مدور تصور کنید که خودروی داخلی با سرعت بیشتری حرکت می‌کند. در آغاز، راننده خودروی داخلی می‌بیند که خودروی مجاور از او عقب می‌افتد، اما پس از مدتی می‌بیند که خودروی مجاور گویی برعکس حرکت می‌کند و پس از چند لحظه دوباره آن را در مسیر قبلی می بیند و دوباره از آن سبقت می‌گیرد. این همان اتفاقی است که برای زمین و دیگر سیارات خارجی اتفاق می‌افتد.
در میان سیارات خارجی، سیاره مریخ طولانی‌ترین و زیباترین حرکت برگشتی را نشان می‌دهد. در طول تاریخ، منجمان زیادی تلاش داشتند این حرکت را توضیح دهند. تلاش‌های بطلمیوس برای استفاده از فلک‌های تدویر متعدد که نخستین استفاده عملی از تقریب در تاریخ ریاضیات است، نتوانست این حرکت را دقیق توضیح دهد، اما کوپرنیک و بعد از او کپلر و نیوتن با استفاده از مدل خورشیدمرکزی، قوانین کپلر و قوانین جاذبه عمومی توانستند این حرکت را به دقت توضیح دهند.
این تصویر را تانک تزل، منجم آماتور اهل ترکیه طی 40 تصویربرداری از اکتبر 2011/مهر 1390 تا جولای 2012/تیر 1391 تهیه کرده است. اختلاف درخشش مریخ در این تصاویر به این دلیل است که در میانه حرکت برگشتی (نقطه میانی حلقه)، مریخ به حالت مقابله رسیده بود و در نزدیک‌ترین فاصله با زمین قرار داشت؛ به همین دلیل هم در چند هفته حول و حوش مقابله به پرنورترین وضعیت دیده می‌شد.

نگار شده در برچسب:حركت برگشتي سياره سرخ, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار 

 

 

لکه‌های خورشیدی را می‌توان به جزایری روی سطح خورشید تشبیه کرد که به خاطر میدان مغناطیسی بسیار قوی،بین 1000 تا 1500 درجه سانتی‌گراد از نواحی اطراف خنک‌ترند و به همین دلیل کم‌نورتر از دیگر نواحی دیده می‌‍شوند.

لکه AR 1520 که موقعیت آن‌را روی قرص خورشید در تصاویر بالا می‌بینید.

http://www.spaceweather.com/images2012/11jul12/archipelago.jpg?PHPSESSID=elntv2qdoqonsqirsijd1dbi43

واقعا مجموعه‌ای از لکه‌های خورشیدی است که در فاصله‌ای طولانی‌تر از 320,000 کیلومتر پراکنده شده‌اند. با نزدیک‌شدن به اوج فعالیت خورشید در زمستان امسال، تعداد و شدت این لکه‌ها نیز بیشتر می‌شود.

این تصویر را آلن فرایدمن در روز 10 جولای / 20 خرداد از نیویورک گرفته است.طول تصویر زیر بیش از 25 برابر قرص زمین است و بزرگ‌ترین لکه‌ای که در مرکز تصویر دیده می‌شود، 10 سیاره زمین را در خود جای می‌دهد!

نگار شده در برچسب:جزاير خورشيدي, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |
به نام پروردگار

شامگاه  (شنبه 7 مرداد) شهاب‌باران دلتا-دلوی به اوج فعالیت خود می‌رسد و شما می‌توانید در ایده‌آل‌ترین شرایط تا 15 شهاب زیبا را در آسمان مشاهده کنید. منشأ این شهاب‌باران، دنباله‌دار 96 ماچولز است.

هرچند این شهاب‌باران در مقایسه با سه شهاب‌باران اصلی سال (برساووشی در مرداد، جوزایی در آذر و ربعی در دی) شدت کمتری دارد، اما برخی کارشناسان حدس می‌زنند دنباله‌دار مولد این شهاب‌باران یعنی 96 ماچولز از منظومه ستاره‌ای دیگری وارد منظومه شمسی شده باشد و به همین دلیل، رصد این شهاب‌باران اهمیتی دوچندان دارد.
کانون این شهاب‌باران در صورت فلکی دلو و نزدیک به ستاره دلتا-دلو واقع شده و به همین دلیل، آن را بارش شهابی دلتا-دلوی می‌نامند. بهترین زمان برای تماشای این شهاب‌باران، ساعت‌های اولیه بامداد است، وقتی که ماه در افق غربی غروب می‎کند و صورت‌فلکی دلو در بالاترین ارتفاع خود در آسمان جنوبی می‎درخشد. شهاب‎های این شهاب‎باران از صورت فلکی دلو و به طور تصادفی به بیرون خارج می‎شوند، بنابراین بهترین حالت برای تماشای این شهاب‎ها این است که به جایی تاریک با آسمان باز و بدون آلودگی نوری بروید، زیراندازی پهن کنید و طاق‎باز رو به سقف آسمان دراز بکشید. در این حالت بیشترین مساحت از آسمان را می‎توانید مشاهده کنید.
تصویر زیر را دیوید هافمن در 24 جولای / 3 مرداد از اشلند اورگان گرفته است.

نگار شده در برچسب:شهب باران دلتا-دلوي, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791956964587802.jpg

 

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791956955539786.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791952639948206.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791952671928263.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791954487147451.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791952681288279.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791952690492295.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791954477787434.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791956983151835.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791956973947819.jpg

http://www.khabaronline.ir/Images/News/Larg_Pic/8-5-1391/IMAGE634791958010413639.jpg



این منظره که در نگاه اول بخشی از یک فیلم علمی‌تخیلی به نظر می‌رسد، از حمله بیگانگان به زمین ایجاد نشده بلکه دهانه‌ گوالی است که 40 سال پیش توسط زمین‌شناسان در صحرای کرکوم در ترکمنستان به قطر 70 متر ایجاد شده، آتش گرفته و به وسیله مردم محلی دروازه جهنم نامیده شده است.

به گزارش دیلی میل، زمین‌شناسان شوروی سابق در سال 1971/1350 به این منطقه آمدند تا حفاری برای کشف منابع گاز طبیعی را آغاز کنند. در هنگام حفاری زمین اطراف آن فروریخت و این گودال که قطر دهانه آن حدود 70 متر است، ایجاد شد.

تیم حفاری که نگران بود از این حفره گازهای سمی متصاعد شود، تصمیم گرفت با شعله‌ور کردن این گازها از خطر پیشگیری کند. کارشناسان حفاری این منطقه حدس می‌زدند آتش بعد از چند روز خاموش شود؛ اما هنوز این گودال با مصرف گاز طبیعی شعله‌ور است و دارد می‌سوزد.

روستائیان روستاهای اطراف می‌توانند شراره‌های طلایی این آتش را که در 260 کیلومتری شمال عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان روشن است از کیلومترها دورتر تماشا کنند.

رئیس‌جمهور این کشور در آوریل 2010/فروردین 1389 از این منطقه بازدید کرد و دستور داد که روند سوخت گاز طبیعی متوقف شود؛ اما هنوز این آتش ادامه دارد. گودال حاوی این آتش در صحرای کرکوم واقع شده که بخش گسترده‌ای از کشور ترکمنستان را به خود اختصاص داده و در شرق دریای خزر واقع شده است. دریای آرال در شمال آن و آمودریا در شمال‌شرق این صحرا واقع شده که ذخایر باارزشی از نفت و گاز طبیعی را در خود جای داده است.

نگار شده در برچسب:دروازه جهنم, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

این عکس، نخستین تصویری است که منظومه زمین را از نگاه ساکنان خیالی سیاره سرخ نشان می‌دهد. این عکس در می 2003/اردیبهشت 1382 توسط مدارگرد نقشه‌بردار سراسری مریخ و از فاصله 139 میلیون کیلومتری گرفته شده است.

در اینجا زمین را در وضعیت تربیع مشاهده می‌کنید، یعنی نیمی از سطح زمین که رو به مریخ است، توسط آفتاب روشن شده و قابل مشاهده است. از نگاه ساکنان احتمالی مریخ، این وضعیت عکس‌برداری بهترین وضعیت برای ثبت تصاویر سیارات داخلی مانند زمین است؛ وضعیتی که در زمین به آن بیشترین کشیدگی می‌گوییم.

نگار شده در برچسب:ديدگاه زمين از خورشيد, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |

به نام پروردگار

 

 

 

ویلیو نایلوند، عکاس فنلاندی این تصویر زیبا را از لکه خورشیدی AR1532 ثبت کرده است. لکه خورشیدی به‌دلیل میدان مغناطیسی شدیدی که دارد، 1500 درجه از سطح 5800 درجه سانتی‌گرادی خورشید خنک‌تر است.

به دلیل همین دمای کمتر، تابش لکه‌های خورشیدی نیز کمتر است و در مقایسه با سطح درخشان خورشید، تیره به نظر می‌رسند؛ این درحالی است که اگر همین لکه‌ها به تنهایی در آسمان و در همان فاصله خورشید از زمین قرار داشته باشد، از ماه بدر نیز پرنورتر خواهد بود.

نگار شده در برچسب:لكه هي خورشيدي, هنگام بوسيله سرزمين پارسيان| |